۲۹ مهر، ۱۳۸۸

موافقت ایران با پیش‌نویس یک قرارداد در پایان مذاکرات وین

جمهوری اسلامی در پایان مذاکرات خود با سه عضو گروه ۵+۱ در مقر آژانس انرژی اتمی در وین با پیش‌نویس یک قرارداد برای حل مسئله هسته‌ای خود موافقت کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه گفت پیش‌نویس قراردادی را درباره پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی برای تایید تا روز جمعه به این کشور و سه قدرت جهانی تحویل داده است.

محمد البرادعی در پایان دو روز و نیم مذاکره بین ایران از یک سو و سه کشور روسیه و آمریکا و فرانسه از سوی دیگر از تحویل «پیش‌نویس موافقت‌نامه‌ای» خبر داد که به گفته او «بیانگر رویکردی متعادل به چگونگی برداشتن گام‌های پیش رو» است.

خبرگزاری رویترز پیشتر از قول «دیپلمات‌های آشنا با این مذاکرات» گفته بود که طرف‌های مذاکره در پی مصالحه‌ای تحت لوای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند که «آبروی هر دو طرف در آن حفظ شود».

به گفته همین دیپلمات‌ها، در پیش‌نویسی که آقای البرادعی به طرف‌های مذاکره تحویل داده است، قدرت‌های جهانی از ایران خواسته‌اند حدود ۷۵ درصد از ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود را تا پیش از پایان سال جاری میلادی، دی‌ماه ۱۳۸۸، برای غنی‌سازی بیشتر به خارج بفرستد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید رئیس هیات مذاکره‌کننده ایران در عین «سازنده خواندن مذاکرات وین» اعلام نکرده است که آیا تهران این قرارداد را تایید خواهد کرد یا خیر.

به گفته مدیرکل آژانس انرژی اتمی، این پیش‌نویس پس از تایید طرف‌ها برای تایید به اعضای شورای حکام این آژانس تحویل داده خواهد شد.

آقای البرادعی می‌گوید جلسه بعدی اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اواخر نوامبر، آذرماه، برگزار می‌شود.

مذاکرات چندجانبه ایران با سه عضو از گروه ۵+۱ که روز دوشنبه گذشته آغاز شد پس از آن موقتا به بن‌بست رسید که جمهوری اسلامی از موافقت با توقف غنی‌سازی اورانیوم سر باز زد و اعلام کرد که فرانسه نمی‌تواند یک پای قرارداد باشد.

بر اساس موافقت اصولی ایران با شش قدرت جهانی در ژنو، قرار بود ايران اورانيوم غنی‌شده خود با غلظت پايين را به روسيه بدهد تا در آن‌جا به اورانيوم با غنای ۲۰ درصد تبديل شده و سپس فرانسه آن را به ميله‌های سوخت تبديل کند.

روز سه‌شنبه نیز يک مقام آمريکايی در وین، مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خبر داد که هيات نمايندگی ایالات متحده در وين با همتايان ايرانی خود در دفتر محمد البرادعی ديدار و درباره پيشنهاد ارسال اورانيوم غنی‌شده به خارج از ايران برای تبديل به سوخت مورد نياز رآکتور تهران مذاکره کرده‌اند.

0 comments:

ارسال یک نظر