۲۸ مهر، ۱۳۸۸

شوشتری، سردار اقتصادی شرق کشوربود

سرتیپ پاسدار "نورعلی شوشتری" که در حمله انتحاری یکی از اعضای گروه تروریستی جندالله در شهر سرباز به جلسه تعدادی از فرماندهان سپاه با روسای برخی قبال و طوایف استان سیستان و بلوچستان کشته شد، علاوه بر جانشینی فرماندهی نیروی زمینی سپاه پاسداران و همچنین در اختیار داشتن فرماندهی قرارگاه سپاه قدس در زاهدان که آخرین سمت‌های نظامی‌ بودند، مانند بسیاری دیگر از فرماندهان ارشد سپاه در بنگاه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی عمده‌ای نیز دست داشت،‌ به طوریکه برخی او را یکی از فرماندهان اقتصادی شرق کشور می نامیدند.
 بر اساس زندگینامه‌ای که "خبرگزاری جمهوری اسلامی" از آقای شوشتری منتشر کرده است وی در سال 1327 در روستای سر ولایت شهرستان نیشابور به دنیا آمد. بر اساس همین گزارش وی در سالهای پیش از وقوع انقلاب از جمله مرتبطان با آیت الله خامنه‌ای، رهبر کنونی جمهوری اسلامی بود که در آن زمان در شرق کشور به فعالیت سیاسی می پرداخت.
شوشتری پس از انقلاب وارد سپاه پاسداران شد و مدارج ترقی را در سپاه پاسداران در همان سالهای جنگ طی کرد. به گزارش ایرنا او "در اکثر عملیات‌ها با مسئولیت‌های مختلف به ویژه فرماندهی محورهای عملیاتی حضوری فعال داشت که هفت بار جراحت شدید و تحمل رنج و درد ناشی از آن ماحصل این حضور بود". در سال پایانی جنگ هشت ساله میان ایران و عراق و در جریان عملیات مقابله با حمله نیروهای سازمان مجاهدین خلق به استان کرمانشاه که به عملیات "مرصاد" شهرت یافت، وی به توصیه آیت الله خامنه‌ای مسئولیت این عملیات را بر عهده می‌گیرد و پس از پیروزی در این عملیات از سوی آیت الله خمینی رهبر وقت جمهوری اسلامی اینگونه مورد خطاب قرار می گیرد:‌در این دنیا که نمی توانم کاری بکنم. اگر آبرویی داشته باشم در آن دنیا قطعاً شما را شفاعت خواهم کرد".
فرماندهی لشگر5 قرارگاه نجف، قرارگاه حمزه و جانشینی فرمانده نیروی زمینی سپاه بخشی از مسئولیت‌های این فرمانده سپاه بوده است. وی از اول فروردین 88 نیز با حفظ سمت، فرماندهی قرارگاه قدس زاهدان را عهده دار شد و مسئولیت حفظ امنیت این منطقه مرزی را در اختیار گرفت که در نهایت همین مسئولیت بود که منجر به قتل او از سوی مخالفان جمهوری اسلامی در مناطق مرزی ایران و پاکستان شد
نام سردار شوشتری البته کمتر در محافل سیاسی و رسانه‌ای به گوش رسیده است با این حال او از جمله فرماندهانی بود که در سال 1378 و در جریان واقعه کوی دانشگاه در نامه‌ای به محمد خاتمی رییس جمهور اصلاح طلب وقت خواستار سرکوب معترضان دانشجویی شدند.
 چهره اقتصادی خراسان
این همه سابقه نظامی و جنگی و مسئولیت‌های متعدد و همزمان در سپاه پاسداران اما باعث نشد که سردار شوشتری مانند بسیاری از همقطاران خود از فعالیت‌های اقتصادی باز بماند.
 مطابق اطلاعاتی که در دست است عمده ترین فعالیت اقتصادی او پایه‌گذاری و مشارکت در مدیریت یک کارتل بزرگ اقتصادی در شرق کشور به نام "شرکت احیای صنایع خراسان" بوده است.
نورعلی شوشتری که از اعضای هيات موسس این شرکت سهامی عام بود تا زمان حیات‌اش نیز به عنوان  عضو هيأت مديره این شرکت فعالیت می‌کرد.
شركت احیا صنایع خراسان که در تاریخ 6/9/1375 در اداره ثبت شركتهای مشهد به شماره 11321 و به عنوان سهامی خاص به ثبت رسید، بعدا و در سال 1383 ماهیت تجاری خود را به شرکت سهامی عام تبدیل کرد.
این شرکت مطابق اساسنامه، موضوع فعالیت بسیار گسترده‌ای دارد که از آن جمله می‌توان به سرمایه گذاری، پیمانکاری (طراحی و ساخت)، انجام امور بازرگانی و خدماتی، صادرات و واردات، مدیریت اجرایی پروژه‌های معدنی و صنعتی، مشاوره در زمینه آموزش، گردشگری و ... اشاره کرد.
اسامی برخی از شرکت‌های تحت پوشش "احیا صنایع خراسان" به این شرح است: شرکت تولیدی نیرو گستران، شرکت صنایع نساجی خراسان، شرکت معدنکاران احیا شرق، شرکت مجتمع معادن مس تکنار، شرکت مجتمع سیمان غرب آسیا، شرکت مجتمع فولاد تربت حيدريه، شرکت مسکن عدل گستر توس، شرکت گردشگری پردیس شاندیز. همچنین "موسسه صندوق پس انداز قرض الحسنه احيا توس" نیز از جمله موسسات تحت پوشش این کارتل بزرگ اقتصادی است که امور مالی و بانکی احیا صنایع خراسان را انجام می‌دهد.


0 comments:

ارسال یک نظر