۲۶ مهر، ۱۳۸۸

بازداشت یک ایرانی به جرم صادرات غیرقانونی به ایران

متهمان سه نفرند؛ یک آلمانی، یک ایرانی و یک ایرانی تبعه آلمان. بنا براین گزارش، «محسن آ»، ایرانی ۵۲ ساله متهم است که در ماه ژوئیه سال ۲۰۰۷ میلادی تحریم‌های اعمال شده از طرف دولت آلمان را نادیده گرفته و یک کوره حرارتی (کوره ذوب فلز) به قیمت ۱میلیون و چهارصد هزار یورو به ایران صادر کرده است. این کوره می‌تواند در تولید سیستم‌های پرتاب‌کننده‌ی موشک مورد استفاده قرار گیرد.
قاضی تحقیق پرونده روز شنبه (۱۷ اکتبر) علیه شهروند ایرانی حکم بازداشت صادر و او را راهی زندان کرد. علاوه‌بر این، هر سه نفر متهم هستند که در ژوئیه سال ۲۰۰۸ نیز یک کوره حرارتی از طریق یک واسطه‌ی آسیایی به ایران صادر کرده‌اند. مقصد نهایی این کوره  کارگاهی در ایران بوده که در ارتباط با ساخت تجهیزات پرتاب موشک فعال است. دادستانی کل آلمان جزئیات بیشتری در این باره در اختیار رسانه‌ها قرار نداده است.
سه هفته پیش یگان موشکی سپاه پاسداران ایران راکتی را آزمایش کرد که ادعا شده پایگاه‌های نظامی ارتش آمریکا در خلیج فارس و نیز شهرهای اسرائیل در تیررس آن قرار دارند. غرب ایران را متهم می‌کند که زیر پوشش استفاده صلح‌آمیز از انژری هسته‌ای، برای تولید بمب اتمی تلاش می‌کند. از نظر غرب پروژه‌ی موشکی ایران نیز بخشی از برنامه‌ی آن کشور برای تجهیر به سلاح اتمی است.
دولت ایران اتهام‌های غرب را رد می‌کند. یک سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایران می‌گوید آزمایش راکت‌های جدید از سوی ایران «تمریناتی با خصلت دفاعی» است.
اوایل ماه گذشته (سپتامبر) ایران اعتراف کرد که مرکز تازه‌ای برای غنی‌سازی اورانیوم در نزدیکی شهر قم ایجاد کرده است. با اینکه چهار سال از آغاز ساخت‌وساز این مرکز می‌گذرد اما ایران تاکنون وجود آن را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع نداده بود. بنابر گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های آمریکایی، ایران پس از آنکه مطلع شد که غربی‌ها از وجود مرکز اتمی قم اطلاع یافته و در صدد افشای آن هستند، تصمیم گرفت وجود آن را به آژانس اطلاع دهد.

0 comments:

ارسال یک نظر