۰۸ آبان، ۱۳۸۸

آخرین خبرها از زندانیان

چهارمین روز اعتصاب غذای فریبا پژوه و هنگامه شهیدی، صدور احکام سنگین برای حسین رسام، رضا رفیعی فروشانی و طیبه نبوی، عدم رسیده‌گی پزشکی به زندانیان سیاسی، عدم اجازه‌ي برگزاری دادگاه تجدیدنظر برای کیان تاجبخش و ملاقات شاهپور کاظمی با خانواده و تجاوز به زندانیان در زندان رجای‌شهر
مسئولان حفاظت اطلاعات زندان از هنگامه شهيدي خواستند تا اعتصاب غذاي خود را بشكند‏ درغير اين‌صورت به كميته انضباطي زندان معرفي خواهد شد. به گزارش «نوروز» هنگامه شهیدی در پاسخ به این تهدید مسئولان زندان اوین گفته است: «مگر كساني كه در زيرزمين زندان اوين مرا به باد كتك گرفتند‏ به كميته انضباطي معرفي شدند؟» هنگامه شهیدی به همراه فریبا پژوه از اوائل هفته‌ی جاری در اعتراض به زندانی بودن خود و عدم روشن‌ شدن وضعیت پرونده‌شان دست به اعتصاب غذا زده و هم‌اکنون چهارمین روز اعتصاب غذای خود را سپری می‌کنند.
حسین رسام، کارمند سفارت بریتانیا در تهران، که به اتهام به راه انداختن آشوب در رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران محاکمه شده و مجبور به اعتراف در دادگاه‌های «نمایشی» شده بود، به چهار سال زندان محکوم شده است. در واکنش به این حکم دیوید میلیبند، وزیر خارجه بریتانیا، امروز حکم صادر شده توسط دادگاه برای کارمند سفارت بریتانیا در تهران را «کاملا غیرعادلانه» و حمله‌ای به «کل جامعه دیپلماتیک» در ایران دانست و از مقام‌های ایرانی خواست که این حکم را لغو کنند. «چهار سال حبس تعزیری به استناد ماده ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی، و پنج سال محرومیت از ارائه خدمات در سفارتخانه‌های خارجی» حکمی است که به گفته‌ی عبدالصمد خرمشاهی وکیل حسین رسام به همسر وی ابلاغ شده است.
در دیگر حکم صادر در روزهای اخیر دادگاه انقلاب سمنان، زندانی سیاسی  طیبه نبوی را به  3 ماه حبس تعزیری و  1 سال زندان تعلیقی محکوم کرده است. به گفته‌ی «فعالین حقوق‌بشر و دموکراسی» طیبه نبوی نزدیک به 2 ماه در سلول‌های انفرادی «تحت شکنجه» قرار داشته است.
در دیگر حکم صادره «رضا رفیعی فروشانی» روزنامه نگار‬آزاد، متهم به جاسوسی  به 7 سال حبس تعزیری و 5 سال تعلیقی محکوم شده است.
شاهپور کاظمی، برادر زهرا رهنورد روز گذشته با خانواده‌اش دیدار کرد. وی چهار ماه است که در بازداشت به سر برده و در این مدت تنها سه بار امکان ملاقات برای وی فراهم شده بود.
تعدادی از زندانیان سیاسی در زندان اوین نیازمند رسیده‌گی پزشکی هستند اما مسئولان زندان به این مهم توجهی نمی کنند؛ به گزارش واحد زندانیان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حامد روحی نژاد زندانی محکوم به اعدام به دلیل بیماری ام.اس و فشار عصبی در حال از دست دادن بینایی خود و فلج شدن سمت راست بدن است و همینطور جعفر ابراهیمی، معلم دربند به دلیل آسیب دیده‌گی مهره‌های 3 و 4 گردن و هم‌چنین حمله عصبی نیاز به رسیده‌گی پزشکی تخصصی و فوری دارد. عباس خرسندی دیگر زندانی سیاسی اندرزگاه 7 زندان اوین، مدتی است در بیمارستان طالقانی تهران بستری است اما گزارش‌های دریافتی از تشدید بیماری داخلی وی حکایت می‌کند.
همچنین گزارش شده است در طی هفته گذشته تنها در سالن 4 اندرزگاه 7 زندان اوین دو زندانی به دلیل فقدان رسیدگی پزشکی جان خود را از دست داده اند، در واقعه اول یک زندانی حدوداً 60 ساله پس از سکته خفیف اول و عدم رسیدگی پزشکی مورد حمله قلبی دوباره قرار گرفت و جان خود را از دست داد و در واقعه دوم یک زندانی حدود 30 ساله که خونریزی داخلی پیدا کرده بود، به علت عدم رسیده‌گی پزشکی شب گذشته جان خود را از دست داد.
کمپین بین‌المللی حقوق‌بشر در ایران می‌گویند مسئولان قضایی اجازه‌ی بررسی پرونده‌ی کیان تاجبخش را در دادگاه تجدید نظر نمی دهند. کیان تاجبش در 28 مهرماه سال جاری به 15 سال زندان محکوم شده بود. به گفته یکی از منابع نزدیک به خانواده تاجبخش، مقامات در جواب اعتراض وکیل تاجبخش به او می گویند که «این قانون ما است و ما خودمان می‌توانیم با آن هر کاری بکنیم.»
دو تن از زندانیانی که در رابطه با حوادث بعد از انتخابات بازداشت شده به زندان رجایی‌شهر منتقل شده و بعد از ورود با دستور «رضا ترابی» مسئول بازرسی زندان رجایی‌شهر مبنی بر تجاوز دیگر زندانیان به خود مواجه شده‌اند. رضا ترابی در حضور تعدادی از زندانیان به صورت علنی و صریح خواستار تجاوز جنسی تا حد ممکن به این دو زندانی شده است! هم‌چنین دو تن از پرسنل زندان رجایی شهر کرج به دلیل رابطه نامشروع با زنان زندانی به زندان قزل‌حصار منتقل شدند. چند روز گذشته نیز در زندان رجایی‌شهر یک زندانی با دستور یکی از مسئولان زندان مورد تعرض جنسی قرار گرفت.
نیروهای امنیتی در روز 24 مهرماه در روستای «تنگی ور» از توابع کامیاران شهروندی کرد به نام «فارس گلمحمدی» را بازداشت کرده و به نقطه نامعلومی منتقل کردند.
و دیگر این‌گه سیامن غیاثی دانشجوی دانشگاه رازی کرمانشاه روز گذشته توسط اداره اطلاعات شهرستان کرمانشاه بازداشت و تاکنون از سرنوشت وی خبری در دست نیست. غیاثی اخیراً از سوی کمیته انضباطی این دانشگاه احضار و به دو ترم تعلیق محکوم شده بود.

0 comments:

ارسال یک نظر