۳۰ مهر، ۱۳۸۸

وزیر امور خارجه آمریکا: تعامل با ایران نامحدود نیست

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا می گوید در بروی ایران برای آینده ای بهتر باز است، اما روند تعامل نمی تواند نا محدود باشد.
کلینتون این موضوع را روز چهارشنبه در سخنانی در مرکز پژوهشی موسسه صلح در واشنگتن عنوان کرد و گفت: ایالات متحده آماده نیست با ایران فقط بخاطر این که حرفی زده باشد گفت و گو کند، و یاد آور شد که آغاز سازنده جلسه اخیر ایران با شش قدرت جهانی در ژنو، باید با «اقدامات سازنده» دنبال شود.
خانم کلینتون همچنین خواهان افزایش اقتدار آژانس بین المللی انرژی اتمی شد و گفت آژانس ابزار یا اقتدار کافی برای انجام موثر ماموریت خود ندارد، و این نقص در شکست های آن در یافتن تاسیسات پنهانی غنی سازی اورانیوم در ایران و پروژه ساختن رآکتور در سوریه نمایان بود.
در مورد کره شمالی، وزیر امور خارجه آمریکا گفت تحریم ها علیه آن کشور تا پیونگ یانگ گام های قابل تایید و برگشت ناپذیری در جهت رها کردن کامل برنامه های اتمی خود برندارد، کاهش نخواهد یافت.
خانم کلینتوت گفت پیونگ یانگ باید هیچ ابهامی نداشته باشد که ایالات متحده هرگز مناسباتی عادی و بدون تحریم با یک کره شمالی مجهز به تسلیحات اتمی نخواهد داشت. او گفت آمریکا آماده است دو جانبه با کره شمالی ملاقات کند، اما بازگشت پیونگ یانگ به میز مذاکرات برای مناسبات عادی تر با واشنگتن کافی نیست.
خانم کلینتون گفت مهار کردن جاه طلبی های اتمی ایران و کره شمالی، برای کوشش هایی که درجهت تقویت ممنوعیت گسترش تسلیحات اتمی در سطح جهانی جریان دارد، اساسی است.
وزیر امور خارجه آمریکا، که هفته پیش از مسکو دیدن کرد، در سخنرانی خودر در موسسه صلح در واشنگتن، همچنین گفت به قرار داد جدید کاهش تسلیحات اتمی با روسیه خوشبین است.

0 comments:

ارسال یک نظر