۰۲ آبان، ۱۳۸۸

ژیلا بنی‌یعقوب برنده «جایزه جهانی آزادی بیان» شد

ژیلا بنی‌یعقوب، روزنامه‌نگار ایرانی و روزنامه روسی نووایا گزتا مشترکاً برنده «جایزه جهانی آزادی بیان» شدند.
این جایزه از سوی سازمان غیردولتی «روزنامه‌نگاران کانادایی برای آزادی بیان» به این روزنامه‌گار ایرانی و روزنامه روسی تعلق گرفته است.
 به نقل از رادیو فردا ، ژیلا بنی‌یعقوب در مراسم افطاری سازمان ادوار تحکیم در مقابل زندان اوین در بیانیه سازمان غیردولتی «روزنامه‌نگاران کانادایی برای آزادی بیان» آمده است این سازمان مفتخر است که ژیلا بنی‌‌یعقوب از ایران و روزنامه روسی نووایا گزتا از روسیه را به خاطر شجاعت فوق‌العاده و غلبه بر مشکلات بزرگ برای گزارش اخبار، برنده «جایزه جهانی آزادی بیان» سال ۲۰۰۹ اعلام کند.

سازمان غیردولتی «روزنامه‌نگاران کانادایی برای آزادی بیان» ژیلا بنی‌یعقوب را روزنامه‌نگار، سردبیر و یک فعال برجسته حقوق زنان در ایران معرفی کرده است.

در این بیانیه آمده است که ژیلا بنی‌یعقوب سردبیر وب‌سایت کانون زنان ایرانی است که به مسائل زنان ایران اختصاص دارد. این بیانیه می‌افزاید ژیلا بنی‌یعقوب به دلیل فعالیت‌هایش چندین بار نیز احضار و زندانی شده است.

ژیلا بنی‌یعقوب پس از دهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری به همراه همسر روزنامه‌نگارش، بهمن احمدی امویی، بازداشت شد؛ خانم بنی‌یعقوب پس از تحمل ۶۰ روز زندان با قرار وثیقه آزاد شد اما همسرش با گذشت چهار ماه همچنان در زندان به سر می‌برد.

پیش از این نیز در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ خانم بنی‌یعقوب به دست نیروهای امنیتی دستگیر شده بود.
ژیلا بنی‌یعقوب در روزنامه‌های همشهری، خرداد، آزاد، آفتاب امروز، وقایع و سرمایه نیز سابقه فعالیت داشته است.

وی یکی از اعضای «کمپین یک میلیون امضا» است و به تازگی نیز برنده جایزه «شجاعت در روزنامه‌نگاری» شد که از سوی بنیاد جهانی رسانه‌های زنان به وی اهدا شد.

روزنامه روسی نووایا گزتا نیز که «جایزه جهانی آزادی بیان» به آن نیز تعلق گرفته است، به گفته سازمان غیردولتی «روزنامه‌نگاران کانادایی برای آزادی بیان»، یکی از معدود منابع خبری مستقل در روسیه است که تاکنون چهار تن از کارکنان آن به قتل رسیده‌اند.

برپایه این بیانیه، روزنامه‌نگاران نووایا گزتا به طور مرتب مطالبی چاپ می‌کنند که دولت را نقد می‌کند و فساد و نقض حقوق بشر را عیان می‌سازد.

0 comments:

ارسال یک نظر